Tag din 10. klasse på Køge Private Realskole
Skip to main content

Traditioner og retningslinjer

Traditioner og retningslinjer

På Køge Private Realskole tror vi på traditioner, rammer og regler. Disse skal dog give mening for de daglige brugere, forstået på den måde, at det er en synlig pædagogisk linje i vores arbejde.

Vi har en fast og synlig disciplin i forholdet elev/lærer. Eleverne står på to rækker foran klassen, når lektionen begynder, eleven går ind i klassen, når læreren ankommer, eleven stiller sig bag sin stol, indtil læreren beder eleven sætte sig. Alt dette for at spare tid, så undervisningen kan begynde så hurtigt som muligt. Det ved eleverne, det ved forældrene, og det ved læreren. Det giver mening, og er derfor en fast regel på KPR. Det skaber en læringsmæssig ramme, vi gerne vil bibeholde, da vi er en uddannelsesinstitution, der i meget høj grad er baseret på læring og viden. Det understøtter desuden forholdet mellem elev og lærer. Det er læreren, der bestemmer, læreren, der sætter retningen for den enkelte lektion, og for læringsforløbet året igennem.

Læreren tiltales med efternavn. Det giver en naturlig respekt, og den respekt smitter af på faget. Læreren er dus med eleverne, men ikke ligestillet. På KPR vil vi gerne synliggøre denne forskel, at det er læreren, der har den faglige kompetence.

Vi fejrer højtiderne, advent, jul og påske, og vi har morgensang fire dage om ugen, hvor vi synger fra Højskolesangbogen. Morgensang giver sammenhold og fællesskab og det er med til at danne eleverne. Og så er det en dejlig måde at begynde dagen på.

Dresscode

Køge Private Realskoles dresscode er udviklet i samråd med forældre og lærerstaben.

På skolen har vi familier fra mange forskellige baggrunde og kulturer. Vores politik er at praktisere kulturel harmoni — at vise omsorg og respekt for hinandens holdninger. Dette skal også fremgå af den måde, vores elever klæder sig på. Vi forventer derfor mådehold fra det ekstreme fra alle kulturer. Vi ønsker ikke, at nogle skal føle sig stødt over andres opfattelse af, hvad der er passende eller anstændig påklædning.

Formålet med indførelse af ”dress code” er at medvirke til at fremme elevernes forståelse for:

  • at man skal være passende påklædt, idet skolen skal betragtes som en arbejdsplads
  • at fremme elevernes evne til at vælge en påklædning, der passer til lejligheden (påklædningen til arbejde er ikke almindeligvis den samme som f.eks. til stranden, i kirken eller til en discofest)
  • at påklædningen i nogen grad påvirkes af årstiden
  • at man fremmer elevernes bevidsthed om, at påklædningen skal være tilpasset en given aktivitet
  • at påklædningen ikke må være anstødelig og/eller krænkende, dvs. ingen synlige piercinger, (ørering i øreflippen er tilladt), ingen bare maver, intet dybt nedringet, ingen kasketter/huer i timerne og ingen ekstreme frisurer som f.eks. hanekam.

Ved tvivlstilfælde har ledelsen det afgørende ord.